『礼記』「経解篇」五経(六経)の得失:メモ

参考:『四書五経入門』平凡社ライブラリー 196−8頁より

孔子曰く、

意訳:
『詩経』の学習は、人心をやわらげ、情愛を深めさせる効果がある。溫柔敦厚
『書経』は、歴史に通じさせ、知識を豊かにさせる。疏通知遠
(音楽の学習は心を広々とさせ、かつ純真にする。)廣博易良
『易経』は、精神を鎮め、思考を精密にさせる。潔靜精微
礼の教育は、身を引き締め、態度を慎重にさせる。恭儉莊敬
『春秋』は、事件と事件との関係を正確に記述する能力を会得させる。屬辭比事


『詩』の学習が浅薄であると、ただのお人よしになる。その注意が必要。愚
『書』については衒学的なほら吹き学者にならないように注意すること。誣
(音楽の学習は、まちがうと奔放で気ままな性格を作る。)奢
『易』については世俗を軽蔑して非社会的・反社会的にならぬように注意。賊
『礼』については、礼儀作法に拘泥して細事にうるさい人物にならぬように注意。煩
『春秋』については、物事の因果関係について詭弁を用い、常識を攪乱することにならぬように、その注意が必要である。亂


原文:
http://ctext.org/liji/jing-jie/zh?en=on
《經解》

1 經解:
孔子曰:
“入其國,其教可知也。其為人也
:溫柔敦厚,《詩》教也
;疏通知遠,《書》教也
;廣博易良,《樂》教也
;潔靜精微,《易》教也
;恭儉莊敬,《禮》教也
;屬辭比事,《春秋》教也。

故《詩》之失,愚
;《書》之失,誣
;《樂》之失,奢
;《易》之失,賊
;《禮》之失,煩
;《春秋》之失,亂。

Jing Jie:
Confucius said, 'When you enter any state you can know what subjects (its people) have been taught.
If they show themselves men who are mild and gentle, sincere and good, they have been taught from the Book of Poetry.
If they have a wide comprehension (of things), and know what is remote and old, they have been taught from the Book of History.
If they be large-hearted and generous, bland and honest, they have been taught from the Book of Music.
If they be pure and still, refined and subtile, they have been taught from the Yi.
If they be courteous and modest, grave and respectful, they have been taught from the Book of Rites and Ceremonies.
If they suitably adapt their language to the things of which they speak, they have been taught from the Chun Qiu.

Hence the failing that may arise in connexion with the study of the Poems is a stupid simplicity;
that in connexion. with the History is duplicity;
that in connexion with Music is extravagance;
that in connexion with the Yi is the violation (of reason);
that in connexion with the practice of Rites and Ceremonies is fussiness;
and that in connexion with the Chun Qiu is insubordination.


礼記:wiki
http://ja.wikipedia.org/wiki/%E7%A4%BC%E8%A8%98
26 経解 通論 六芸(六経)の得失について論じたもの。



 _______________________
|           |           |        
|           |           |
|  書経       |    詩経     |       
|           |           |        
|  春秋       |   (楽経)    |        
|           |           |      
|           |           |        
|___________|___________|
|           |     |     |         
|           | 大学  | 中庸  |         
|           |     |     |         
|    易経     |____礼記_____|        
|           |     |     |        
|           | 孟子  | 論語  |        
|           |     |     |       
|___________|_____|_____|

                 /\金
                /天_\
               /\孟子/\  
              /_心\/__\
             /\物 木  性/\
            /__\    /__\   
           /\大学/\理=道\論語/\ 
          /__\/__\/__\/__\
         /\              /\
        /__\            /__\ 
       /\春秋/\   朱子学    /\中庸/\
      /__\/__\        /__\/__\
     /\  火   /\      /\  水   /\
    /__\ 気  /__\    /__\ 気  /__\
   /\易経/\陰 /\書経/\  /\詩経/\陽 /\礼記/\
 土/地_\/__\/__\/__\/__\/__\/__\/__\ 
[PR]
by yojisekimoto | 2010-10-17 05:01 | 研究


<< スピノチストとしてのラカン ラカンの動画:メモ >>